HABER ARAMA
  • DOLAR5,6161
    % -0,35
  • EURO6,4449
    % -0,35
  • ALTIN221,7162
    % 0,16
  • BIST 10097.084,94
    % -0,38
SON DAKİKA HABERLER
ANKET
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
  • Gayet Güzel
  • Kullanışlı
  • Beğenmedim
  • Daha iyisi olabilirdi
HABER ARŞİVİ
Lütfen Bir Tarih Seçiniz
FINDIK BORSASI
19 Ekim 2018 Cuma
Fındık Fiyatı


12.00TL
PUAN DURUMU

BAL LİGİ 4. GRUP PUAN DURUMU
NoTakımAAVP
01YOZGATSPOR 1959 FK12812
02ÜNYE 1957 SPOR8510
03LADİK BELEDİYESPOR659
041074 ÇANKIRI SPOR1146
05ALTINORDU BELEDİYESPOR5-26
06SUNGURLU BELEDİYESİ SPOR835
07KASTAMONU ÖZEL İDARE KÖY HİZ.SPOR725
08SİNOPSPOR924
09YENİ AMASYA SPOR204
10HAVZA BELEDİYESPOR3-24
11TURHALSPOR2-31
12ÇARŞAMBASPOR3-41
13SAFRANBOLU BELEDİYE SPOR2-180
14
NAMAZ VAKİTLERİ
30 Temmuz 2018 Pazartesi Saat: 08:18

TÜRKLER NASIL MÜSLÜMAN OLDULAR? (5) Türkler Eski Dinlerinden İslâmiyet’e neler getirdiler?

Anadolu’da yaşamakta olan bazı gruplarda, Yörükler, Türkmenler, Aleviler ve Mevleviler de halen Türklerin eski dinleri olan Göktanrı inancının izlerine rastlamak mümkündür.
TÜRKLER NASIL MÜSLÜMAN OLDULAR? (5) Türkler Eski Dinlerinden İslâmiyet’e neler getirdiler?

“Türkler nasıl ve ne zaman Müslüman oldular?”  adlı yazı dizininin bugün beşinci bölümündeyiz. Sanılırdık ki Türkler tarih sahnesine çıktığından beri Müslüman idiler veya her Türk Müslüman’dır, gördük ki öyle değilmiş..

Türkler anavatanları Orta Asya’da iken Göktanrı ve Şamanizm inancında idiler, İslamiyet ile Hz. Ömer zamanında 650 yıllarında tanıştılar, artan ilişkiler ve  yeni dinin eski inançları ile benzerlik göstermesi nedeni ile Müslümanlığa geçmeye başladılar, bu kolay olmadı  geçiş 300-400 yılda tamamlandı halen bile Müslüman olmamış Hristiyanlığı ve Museviliği seçmiş Türkler devletleri vardır. Moldavya’daki Gagauz Türkleri (Gökoğuzlar) Hristiyandır. Litvanya’daki Karaim Türkleri Musevidir, Sibiryadaki Tuva, Hakas, ve Yakut Türkleri halen Şaman dinindendirler, Türkistan’ın Çine yakın kısımlarında bazı Türkler Budist’tirler.

Türklerin İslam dinini, sadece eski dinleri olan Gök Tanrı inancına benziyor diye kabul etmemişlerdir.  Türklerin din değiştirmelerinin sebebi, kağanların din değiştirmesiydi. Gök Tanrı’nın yeryüzünü yönetmek üzere gönderdiğine inanılan kağanlar din değiştirince, halk da  ona uyuyordu.. İslamiyete geçiş de kağanların Müslüman olmasıyla hızlanmıştır. (Kaynak Prof. Dr. Halil) İnalcık

Türkler İle İslam

Ordularının Karşılaşması

Tarihçilere göre Türkler’le İslam ordularının ilk karşılaşmaları Kafkasya üzerinden Hazar Türkleri ve Horasan üzerinden de Göktürkler’le olmuş  çok  kanlı savaşlar  vuku bulmuştur.

 O tarihlerde Türkler arasında Şamanizm, Gök Tanrı inancı ve Budizm yer almaktaydı. Bazı bölgelerde ve Türk topluluklarında ise Hıristiyanlık, Musevilik, Çintuizm gibi inançlar vardı.

Arap ordularının, zenginliği ile bilinen Türk yurtlarına karşı başlattıkları  kanlı savaşlar, buralarda Müslümanlığın  300-400 yıl kadar süren büyük bir direnişten sonra kabulüne yol açmıştır. Buna rağmen Hazar Türkleri arasında Müslümanlık yerleşememiştir. Hazar Hakanı din olarak Yahudiliği seçmiştir. Oğuz’ların İslamlaştırılması iki yüz yıl, Kıpçak Türkleri’nin İslamlaşması ise dört yüz yıl sürmüştür..

Türkler İslâmiyet’e

Eski Dinlerinden neler getirdiler

Bazı Türk Boyları, İslamı aynen benimseme yerine eski inançlarıyla birleştirip harman ettiler ve eski dinlerinden birçok örf adet ve geleneği de yeni dinlerine taşıdılar

Orta Asya’da Şaman ve Gök-Tanrı inancı taşıyan Türkler İslamiyet’i kabul ederken, ortaya çıktığı şekilde değil kendi kültür ve eski inançlarıyla uyumlu olabilecek özellikleriyle birlikte benimsemişlerdir. Halen günlük hayatımızda yer alan ve Müslümanlıkta varmış gibi bilinen bu örf adet ve ritüeller vardır, bunlar nelerdir?

MEZAR TAŞI

Mezartaşı eski Türk ve Orta Asya Mezepotamya kültürlerinden kalmadır. İslam dininde öyle şatafatlı mezarlar ve şatafatlı mezar taşları yasaktır. İslam dini ölen kimsenin kim olduğu bilinmesi ve  mezarının çiğnenmemesi için, kabrin baş  ve ayak ucuna taş veya bir tahta parçası ile işaret koymaya izin vermektedir.. Din adamlarının çoğu kabrin yerden bir karış kadar yükseltilmesinin doğru, daha fazla yükseltilmesinin ise mekruh olduğunu beyan etmişlerdir.

EŞİĞİN KUTSALLIĞI

Eşiğin kutsal olduğu, kapıdan içeri girerken eşiğe basılmaması, inancı da eski Türk dini Şamanlıktan kalma bir anlayıştır.  Eşik kapıdır. Kapı ise yeni dünyalara açılmaktadır. Bu nedenle saygın ve kutsaldır.
Su dökerek uğurlama:
Gidenin arkasından su dökmek eski Türklerden kalma bir adettir.

Mum, çaput bağlanması,

Câmi avlularında mum yakılması, ağaçlara bez ve çaput bağlanması da Şamanizm döneminden günümüze aktarılan geleneklerdir.
Tahtaya Vurmak

İstenmeyen bir olay duyulduğunda tahtaya el ile tokmak gibi üç kere vurulması da, kötülükten korunmak, kötü ruhların duymasını önlemek amacına yönelik eski bir Şaman inanışıdır.
Kurşun Dökme:

Kurşun dökme de Şaman geleneklerinden kalan bir âdettir. Şamanlar bu ritüele “Kut Kuyma” adını vermişlerdi. İnsana musallat olan kötü ruhların olumsuz etkisini ortadan kaldırmaya yönelik olarak çok eski dönemlerde uygulanan sihir kökenli bir ritüeldi.
Kırmızı Kurdela

Loğusa kadınların başına bağlanan kırmızı kurdela Şaman döneminden günümüze kadar ulaşmış bir adettir. Bu kurdelanın anneyi ve yeni doğan çocuğu, albız denen şeytana karşı koruduğuna, özelikle Alevilik'de gözlemlenen mezarın başına bağlanan kırmızı kurdelanın da ölüye kötü ruhların musallat olmasını engellediğine inanılır 

Kırk sayısı inancı.

Kırk gün kırk gece, ölüye kırk okutmak, Çocukların doğumundan kırk gün sonra kırklamak, yeni gelinin kırkının çıkması, kırk yiğitler vs.

Nazar

İslamiyet’te de nazar yer almasına rağmen Nazar boncuğu, deve boncuğu, göz boncuğu takılması yoktur. Buda Şamanizm inancından kaynaklanmaktadır. Bazı insanların bilhassa çakır gözlülerin nazarlarının karşısındakini etkilediğine inanılır.

Sol Ayak-Sağ Ayak

Bir eve veya kutsal yere girerken sağ ayakla girmek sol ayakla çıkmanın uğuruna inanmak. Kilim halı ve giyilen örgü ve dokumalarda yılan akrep çıyan kunduz gibi zararlı ve yabani hayvan figürleri kullanmak .

Kaynaklar:

Durmuş Karabağlı

Prof. Dr. Halil İnalcık

Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları  

Bu haber toplam 913 defa okunmuştur

Haber Yorumları ( 0 Adet)

Adınız
E-mail Adresiniz
Güvenlik Kodu Lütfen Resimdeki kodu yazınız
Bu Habere Yorum Yapılmamış.
İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz?

Son Haberler