Deprecated: Function eregi() is deprecated in /home/unyekent.com/httpdocs/conn/level.php on line 31
ÜNYE Kent Gazetesi >>> KENTTE HABERİN MERKEZİ ll BİZDEN HABER VAR......
 
Ünye’den Portreler -3
25 Haziran 2010 Cuma 10:35
ÜNYE TARİH ARAŞTIRMA GRUBU AHMET KABAYEL-AHMET DERYA VARİLCİ
Ulvi Cemal Erkin

Türk Beşleri olarak adlandırılan ve 1904-1910 yılları arasında doğmuş birinci kuşak bestecilerimiz arasında yer alan Ulvi Cemal Erkin, "Çağdaş Türk Müziği" nin en önemli bestecilerden biridir. Feridun Cemal Erkin’in küçük kardeşidir. Ünye kökenlidir. İstanbul’da doğmuş olmasına rağmen babası Mehmet Cemal Bey Ünyeli’dir. Dedesi Osman Fehmi Efendi de Ünyeli olup, Ünye’de görev yapmış Osmanlı Devlet adamlarından biridir.


Ulvi Cemal Erkin 14 Mart 1906 yılında İstanbul'da dünyaya geldi. Üç erkek kardeşten en küçüğüdür. Büyük ağabeyi Feridun Cemal Erkin’in keman dersleri alması ve annesinin piyano çalması nedeni ile müziğe küçük yaşta ilgi duymaya başladı. Küçük Ulvi, üst düzey bir bürokrat olan babası, Ünyeli Mehmet Cemal Bey'i yedi yaşında iken kaybedince, annesi, Nesibe hanım çocuklarını yanına alarak, babası Abdullah Behçet Bey'in evine yerleşti.
“Annem, Samsun’lu Abdulah Behçet Bey’le Çarşamba’lı Nuriye Hanım’ın kızıdır. Behçet Bey, Maliye Nezareti erkanından, Tanzimat devrinin en son zarif numunelerinden, şeref, namus ve dürüstlüğü ile ün kazanmış bir şahsiyetti. Behçet Bey, gayet dindar, fakat her türlü düşüncelere açık, kültürlü ve aydın bir kişiliğe sahipti. Ondokuzuncu yüzyılın son senelerinde, henüz mektep çağındaki kızları olan anneme ve teyzeme, özel öğretmenlerle, piyano ve Fransızca dersleri verdirmiş olması, o aziz, mübarek şahsiyetin hüviyeti hakkında yeterli bir fikir verir sanırım. Zevcesi Nuriye Hanım, Samsun ve Ordu havalisinde tanınmış bir aile olan Haznedarlar’a mensuptur.”[1]
Piyano dersleri alan Ulvi Cemal, bu konudaki yeteneğini kısa zamanda kanıtladı. Ağabeyi Feridun Cemal gibi Galatasaray Lisesi’ni bitirdi. Atatürk’ün teşvikiyle 1925’te Paris Konservatuarına gönderildi.
Cumhuriyetin ilan edilmesi ile başlayan yeni atılımlar, çağdaş devrimler ve ulusal bilincin yaratılması çabası, müzik konusunda da yeni gelişmeleri gündeme getirmişti. “Çok Sesli Çağdaş Türk Müziği” için akademik eğitim görmüş Türk sanatçıları bu amaçla Avrupa'ya gönderildi. 1925 yılında, Milli Eğitim Bakanlığının açtığı sınavı kazanan Ulvi Cemal Erkin müzik eğitimine Paris'te devam edecekti.
1930 yılında diplomasını alarak Türkiye'ye dönen Ulvi Cemal, Musiki Muallim Mektebi'ne piyano öğretmeni olarak atandı.(Bu okul daha sonra ilk Türk Müzik Konservatuarı olarak düzenlemiştir).
29 Eylül 1932'de, Leipzig Konservatuarını bitirerek aynı okulda piyano öğretmenliğine atanan Ferhunde Remzi ile evlendi. Türkiye'nin İlk Kadın Konser Piyanisti olan Ferhunde Hanım, Ulvi Cemal’in esin kaynağı ve eserlerinin en iyi yorumcusu oldu.
Ulvi Cemal Erkin ilk eseri olan orkestra için "Iki Dans", keman ve piyano için, "Ninni", "Emprovizasyon" ve "Zeybek" adlı parçalar ile keman ve piyano için çeşitli konçertolar ve senfonik parçalar bestelemiştir.
Bir öğretmen ve orkestra şefi olarak çağdaş Türk müziğinin sevilmesini ve yaygınlaşmasını sağlayan Ulvi Cemal Erkin, eşi Ferhunde Hanım’la birlikte yurt içinde ve yurt dışında konserler vererek yaşamlarını bu müziğin gelişmesine adamışlardır.
“Halk Müziği'nin zengin kaynaklarından yararlanıp, aksak ritimli yapının arasına ya da üstüne taksim gibi serbest ve durgun bir bölme yerleştirerek değişik hava yaratmak Ulvi Cemal Erkin'in sıkça ve başarıyla uyguladığı bir teknikti. Erkin yapıtlarında kolayca benimsenen ve akılda kalan Türk ezgilerini bularak, bunları zevkli bir armoni üzerine oturtmasını, Anadolu'nun kokusunu, rengini ve sesini Batı'nın tekniği ile çağdaş kalıplar içine ustaca dökmesini bildi. Ulvi Cemal Erkin'in eserlerindeki içtenlik, sıcaklık ve yalınlık onların sevilip sık çalınmasının başlıca nedeni olmuştur. Incelikli bir beğeni süzgecinden geçirerek uzun uzun düşünen ve tartan, müziği notaya aktarırken daha çok titizlenen Erkin, duyguyu daima öne alan özgün eserler vermiş ve soylu olanı seçmesini bilen kişisel stili ile ülkesinin müziğini yüceltmiştir.”[2]
15 Eylül 1972'de, yaşama veda etmiştir.




ÜNYE TARİH ARAŞTIRMA GRUBU
A. KABAYEL – A. D. VARİLCİ



Dipnotlar:

[1] Feridun Cemal Erkin, age. C.I, s.5
[2] Ulvi cemal Erkin resmi sitesi, Profesör Koral Çalgan'ın yazılarından alınmıştır.


Ek:

Değerli Ahmet Derya Varilci beyefendi ve Değerli Ahmet Kabayel beyefendi,

Zahmet ederek yaptığınız araştırmalar beni ve kardeşimi son derece duygulandırdı... Her ikimiz de sizlere yardımcı olamadığımızın üzüntüsünü yaşıyoruz.. Dedemiz Mehmet Cemal beyin kız kardeşi Afet hanımın 9 evladı olmuştur. Kendileri bizlere bir soyağacı yapıp vermişlerdi ancak Ankara'da bulunmakta... Ortanca amcamız Adnan Erkin'in bizlere, Ünye konağımız olarak gösterdiği, yamaçta etkileyici bir konak çiziminin de keza Ankara'daki evimizde olduğunu hüzünle bilginize sunmak istiyorum.

Büyük dedemizin yaşam öyküsünü etkilenerek sayelerinizde okudum.
Sonsuz teşekkürlerimi ve en samimi minnet duygularımı kabul ediniz, lütfen.

Saygılarımla,
Sevin Akcer


Bu Haber 3013 Kişi Tarafından Okundu.
YORUMLAR
Bu Konuya Yorum Bulunmamaktadır. İlk Yorumu Yapan Siz Olun.
ÖNCEKİ ARAŞTIRMA YAZILARI