22 Şubat 2012 Pazar
YAŞAR KARADUMAN
Ünye'de Yunus Emre mi var ki, Tünele adı verilsin?
yasar.karaduman@gmail.com

Ünye çevre yolunun geçtiği “Saca Tüneli”nin adı “Yunus Emre Tüneli” olarak değiştirilmiş.

Ünye’nin tek sorunu buydu çok şükür halledildi.

Bazı insanlar vardır babaannelerinden duydukları masalları, getirip gerçek diye Ünye’ye yapıştırırlar. Ünye, böyle aslı astarı olmayan ve gerçek diye bize yutturulmuş bir sürü masalla doludur.

Çoğunu yazdım, birkaç tanesi temizlendi veya düzeltildi.  Bunlardan biri de Ünye’de olduğu iddia edilen ünlü halk ozanı Yunus Emre’nin mezarıdır.  Ben ise bu mezarın uydurma olduğu iddiasındayım.

Ünye’de Yunus Emre

Falan Yoktur

Yunus Emre Ünye’de her şeye bulaştırılmıştır, şiirlerini değiştirmişler, bakımsız türbesi ile kutsallığını zedelemişlerdir.

Yunus Emre’nin mezarı denilen yer halk arasında yıllardır bilinen bir mezardır, adı da “Şehnuz  (Şeyh Yunus Evliyası)” dır Benim Şehnuz’a ilk yolculuğum kırk bir günlükken olmuş. Annem gördüğü bir rüya üzerine beni, kırkım çıkınca Şehnuz’a götürmüş. Evliya annemin rüyasına bir daha girmiş “beş yaşına gelince eline bir koyun verin yine gelin demiş”. Beş yaşımda gidişimi hatırlıyorum, koyunu kesmiş, pilav yapmış akşama da dedemin eşeğine binerek geri dönmüştük.

Zamanla Türkiye’yi saran Yunus Emre sevgisi üzerine Ünye’deki bazı kişiler bakmışlar her yerde bir Yunus Emre mezarı türüyor, Ünye’de de Şehnuz (ŞeyhYunus) adında bir mezar var, biz de bunu Yunus Emre’nin mezarı diye yuttururuz demişler, o günden bugüne orası Yunus Emre’nin mezarı olmuştur.

Burada Yunus Emre falan yoktur, uydurmadır, uydurma olduğunu burayı yapanlar dahil herkes bilir. Ama kral çıplak demeye hiç kimse cesaret edemez, adama “Dinsiz” derler. Bundan sonra bana da diyeceklerdir.

 

Burada ki “Yunus Bey”dir

Buradaki “Yunus Bey”in mezarıdır. Yunus Bey Niksar’da bulunan Danişment Gazinin oğlu Melik Gazinin kumandanlarından bir Oymak Bey’idir. Oymak Bey’leri oymaklarının hem komutanı hem dini önderleri olduğu için öldüklerinde halk onları evliya mertebesine çıkarır.

Melik Gazi, Dizdar Bey, Yunus Bey ve Menteşe Bey adındaki üç komutanını oymakları ile Ünye’ye sahile inmek için gönderir. Dizdar Bey Tekkiraz Dizdar köyünde geçen bir meydan savaşı sonucu şehit olur ve oraya gömülür gömüldüğü yere bir cami yaparlar. Bugün “Kabadirek Evliyası” denilen kişi budur.

Yunus Bey daha aşağılara kadar gelmiş o da burada Kiraztepe’de bugün mezarın bulunduğu yerde yaptığı bir savaşta şehit düşmüş ve oraya gömülmüştür.

Menteşe Bey’de biraz aşağıda şehit olmuştur. Bugün Menteşe Evliyası dedikleri evliya da budur. Yunus Emre’nin gerçek mezarı Eskişehir'in Mihalıççık ilçesine bağlı Sarıköy ile Karaman üzerinde yoğunlaşmaktadır.

 

Kanije Kahramanı

Tiryaki Hasan Paşa da Ünye’de idi

Bir zamanlar Kanije Kahramanı Tiryaki Hasan Paşayı da getirmiş Ünye’de mezara sokmuşlardı. Bu kişinin Tiryaki Hasan Paşa olmadığını bulana kadar beş yıl uğraştım ve mezardan Tiryakizade Hasan Paşa adında bir başka paşa çıktı.

Ama Yunus Emre ise bize yapıştı kaldı. Her yıl onun başında dualar edip pilav  yiyoruz.

Kahramanca bir uğraştan sonra altından geçen ve daha önce “Saca Tüneli” denen tünelin adını da “Yunus Emre” tüneli olarak değiştirdik. Saca, tüneli de içine alan mahallenin adıdır. Saca gibi yaşayan bir ismi kaldırarak, “Yunus Emre”  adını koyduk. Bunun Ünye’ye hiçbir faydası olmaz, bunlar halkı yanıltmaya ve duygu sömürüsüne dönük işlerdir. Bizi Yunus Emre bile kurtaramaz

 

Ünye Tüneli

Yukarıda bahsettiğim Tiryaki Hasan Paşa ile Yunus Emre’nin mezarı yalanının Ünye’ye monte edilmesindeki mantık aynıdır. Bunlardan bir kazanç ummaktır.

Bizim başkasının ne paşasına ne evliyasına ihtiyacımız var. O güzelim Ünye’yi kocaman bir köye çevirdik ne varsa yıktık ne kadar kelek işler varsa şeettik ticareti Samsun’a alışverşi Fatsa’ya kaptırdık  sonunda evliyalardan medet umar hale geldik. Yunus Emre gelecek biz inanç turizmi yapacağız ordan para kazanacağız ve Ünye kalkınacak. Ölme eşeğim ölme, bahar gelecek yeşil otlar bitecek sen şeedeceksin.

Yunus Emre’nin türbesi denilen bu yer, yavaş yavaş dökülmeye yüz tutmuş bakımsız bir bina ile mezarları türbenin kapısına kadar dayandığı bir mezarlık,  kırk yamalı bir cami ve kokudan girilmeyen bir tuvaletten ibarettir.Önce bunları düzeltin.

Tünele eski adının geri verilmesi veya “Ünye Tüneli” denilmesi daha uygundur. Yarın bir tarihçi çıkar Yunus Emre’nin burada olmadığını kanıtlar veya gerçek mezarı bulunur Yunus Emre’de elimizde kalır.

Biz kelek işlerden ne zaman vazgeçeceğiz?

Not: Bu makale Cuma günü yayınlanacaktı fakat günlük gazete çıkarmanın yoğunluğu arasında unutuldu. Özür dilerim.

 



Bu Haber 1318 Kişi Tarafından Okundu.
YORUMLAR
Başlık : BU TARTIŞMAYA YUNUS EMRE'DE KATILSIN İSTEDİM ! Tarih : 3 Mart 2012 / Pazar Üye Adı :KORAY MARAL
Yunus Emre 'siz tartışma olur mu hiç ? !! ŞÖYLE SANIRLAR BENİ Sofuyum halk içinde tesbih elimden gitmez Dilim marifet söyler, gönlüm hiç kabul etmez Boynumda icazetim, riya ile taatim Edişem ayruk yerde, gözüm yolum gözetmez Hoş dervişem sabrım yok, dilimde ezkarım çok Kulağımdan gireni, hergiz içim işitmez Görenler elim öper tac ü hırkama bakar Şöylece sanırlar beni zerrece günah etmez Taşımda ibadetim, sohbetim hoş taatim İç pazara gelince, bin yıllık ayyar etmez Dışım derviş, içim boş, dilim tatlı, sözüm hoş İlla ben ettiğimi, dinin denşüren etmez Görenler sofu sanır, selam verir utanır Anca iş koparaydım, el erüben güç yetmez Söylersem marifeti saluslanırım kati Miskinliğe dönmeğe, gönlümden kibir gitmez Yunus eksikliğini Çalabına arzeyle Anın keremi çoktur, sen ettiğin ol etmez Saluslanmak : Hilekarlık, düzenbazlık. Çok mal haramsız, çok söz yalansız olmaz. (Yunus Emre ) Kaynak : Yunus Emre Divan Şiirleri Basım Yılı 1986 ayrıca www.yunusemre.net
Başlık : ŞEHNUZ mu? ŞEYHYUNUS mu? Tarih : 28 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :İlhan YİĞİT
Ben size gönülden katılıyorum Yaşar bey, ben de sizin gibi şehnuz'u zaman içinde ziyaret eden çocuklardan birisiyim. Yüreğinize ve kaleminize sağlık.
Başlık : tunel ismi Tarih : 28 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :Sinan Ula
Ünye doğumlu ama yıllardır bu güzel ilçeden uzak yaşayan biri olarak, tunel isminin hatırlarda kalması ve güzel Ünye ' yi ifade etmesi için ' ÜNYE TUNELİ ' olmasını tercih ederim.Saygılarımla.
Başlık : ruhumu kaldı Tarih : 28 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :atalay dinç
Sayın Mustafa Hamarat'ı tanımıyorum ama, ''Şehirlerin fiziği kadar ruhu ve kültürel yapısı da önemlidir'' ifadesi ilgimi çekti. Ünyenin fiziki yapısının yok edildiği herkes tarafından bilinen bir gerçek. Ancak Ruhu ve kültürel yapısının da yok olmak/edilmek üzere olduğu da diğer bir gerçek. Uzun uzun eskiden şöyleydi böyleydi diye uzatmayayım. Beni ve Ünyedeki arkadaşlarımı çok rahatsız eden yaşanmış iki olayı paylaşmak istiyorum. Kasım 2011 tarihinde Ünyeye gittiğimde arkadaşlarım gel seni Atatürk parkına götürelim çok güzel oldu dediler. Hakikaten güzel olmuş emeği geçenlerden Allah razı olsun. Ancak Parkın deniz kenarı gençlerin cilveleştikleri bir yer halini almış. bayanlar ve çocuklar onları gördüklerinde kaçacak yer arıyorlardı. Arkadaşlarımdan bir tanesi bu çirkinliğe dayanamadı ve müdahale etti. Çevreye baktım güvenlik diye bir şey yoktu. Bu yaz feneraltında yüzerken yukarıda çamların arasında yine aynı çirkinlik oluyordu ve bu kez çok miktarda röntgencilerde mevcuttu. Beraber yüzdüğümüz arkadaşlar kahkahalarla gülüyorlardı. Konu hakkında sohbet devam ederken Çamlıkta alkolün yasak olduğunu öğrendim. Ben de kahkahalarla gülmeye başladım. Ünyede devamlı kalsam demekki nelere şahit olacağım. Geçidin adı Yunus Emre olsa ne olur Ünye olsa ne olur. Ünye ünye olarak kalamadıktan sonra.
Başlık : Yunus Emre'li UNYE Tarih : 27 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :mustafa hamarat
Tartışmaya katılarak "konuşan Unye", "açık toplum" olgusuna katkıda bulunanlara teşekkür ederim. Bu tür seviyeli, bilgi ve tecrubeye datanan tartışmalardan herkes istifade etmektedir. Şehirlerin fiziği kadar ruhu ve kültürel yapısı da önemlidir. Sn.Karaduman, şehrin fiziki yapısıyla ilgilenilmediği, geliştirilmediği eleştirisini getirirken, diğer yandan orada yaşayanların kültürünü oluşturan - toplumun geneli tarafından kabül görmüş - inanç ve kültür varlıklıklarını salt pozitif bilimsel bir yaklaşımla reddederek, o şehrin ruhunu baltalamaktadır. Ünye'de Yunus Emre yoktur diyen tez, vardır diyen tezden daha güçlü değildir. Kaldı ki, Yunus Emre bizdedir diyen diğer Anadolu mekanları sakinlerinin ellerindeki dediller Ünyelilerin elindeki delillerden daha güçlü değildir. Sn.Kıroğlu'nun dediği gibi; başkasının kabul ettiği gerçekliği bizim reddetmemiz ne tarihe ne de Ünye'ye hizmettir. Yunus Emre'li ÜNYE Yunus Emre'siz ÜNYE'den daha iyidir. Ünye tek tünelle geçilen küçük bir yer değildir. Yaklaşık 13 km'lik çevre yolumuz iki tünelle geşmektedir. Birine Ünye ismi verip diğerine vememek olmaz. İkisine de Ünye ismi vermek isim konusunu iyi değerlendirememek olurdu. Şeyh Yunus tepesinin altından geçen tünellere Yunus Emre isminin verilme ÜNYE'nin yararına düşünülmüştür. Hayırlı uğurlu olsun. Bir de Yunus Emreye soralım bakalım fikri nedir bu konuda: Yusufum yitirdim Kenan ilinde Yusufum bulunur Kenan buylunmaz Yunus öldü deyu sela veririler Ölen GAFİL imiş aşıklar ölmez
Başlık : İlave bilgiler Tarih : 26 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :Abdullah US
Sayın Karaduman; Şehnuz Evliyası hakkındaki yazın çok güzel araştırmacı gazetecilik örneğidir. Adı ne olursa olsun O'nu Ünye’mizle bütünleşmiş saygın bir şahsiyet olarak kabul etmekteyiz. Sizin gibi, küçüklüğümden itibaren beni de zaman zaman götürüp dua ettirdiler. Yine de her gün dua ederim. Şeyh Yunus'un ülkemizde 20 civarında mezarı bulunmaktadır. Bir de Ünye'de olduğu söylensin. Ne mahzuru var? Şeyh Yunus aslında Türk milletinin kalbinde yaşamaktadır. Dilimizin, varlığımızın bu günlere gelme nedeni; Şeyh Yunus ve Karacaoğlan gibi diğer halk ozanlarımızdır. Kime sorsak bunlarla ilgili birçok mısra mırıldanabilirler. Tamamen Farsça söyleyen Hazreti Mevlana hakkında kaç satır bilirsin? Ben sana hatırlatayım; "Bizim dergâhımız umutsuzluk dergâhı değildir. Ne olursan ol gel. Yüz kere, bin kere tövbeni bozsan da yine gel." Gibi sözler olacaktır. Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu uzmanı Dr. Ömer Yılmaz bu sözlerin Mevlana'ya ait olmadığını, Ebu Saud Ebu'l Hayr'a ait olduğunu, ancak bu sözlerin Mevlana'nın fikirleri ile ters düşmediğini Diyanet dergisinde açıklamıştır. Bu arada şunu önemle belirtmek isterim. Yüz kere, bin kere tövbesini bozabilen karaktersizlerle benim işim olmaz. Sayın Karaduman; Başbakanın 2011 yılında Çorum mitingi sırasında söylediği şu sözleri hatırlatmak isterim. "Çorumlu, Ebussuud Efendi, İskilipli Atıf Hoca ile gurur duyuyorsa, biz de Çorumlularla gurur duyuyoruz.."diyebilmiştir. Bunlardan Ebussuud Efendi; Yavuz Sultan Selim'in Şeyhülislamıdır. "Alevilerin canları, malları, namusları size helaldir."şeklinde fetva verebilmiştir. Çorumlular gerçekten bu karakterde birisiyle övünmelimidirler? İskilipli Atıf Hoca ise; İstiklal Savaşında Mustafa Kemal’e karşı isyankâr biridir "katli vaciptir. Yunan askerleri padişahımızın daveti üzerine gelmişlerdir. Onlara saygılı olalım." şeklinde yazılar yazmış, “Türk askerinin cepheden çekilmesini, padişaha karşı gelinmemesini, Mustafa Kemal’e karşı gelinmesini” içeren yazıları, Yunan uçakları tarafından mevzilerimize atılmıştır. Zaferden sonra İstiklal Mahkemeleri tarafından idama mahkûm edilmiş ve asılmıştır. Başbakanın gurur duyduğu İskilipli Atıf Hoca’nın adı; ülkemizde büyük hizmetleri görülen Sağlık Bakanlığınca Çorum Devlet Hastanesine verilmiştir! Sayın Karaduman Ünye'de sizin de çok iyi bildiğinizi tahmin ettiğim Yavuz Selim Vakfı var. Buranın yöneticisi gazetede yazdığı bir yazıda OR-Gİ hava alanının adına, suçlu birinin adının verilmesini önermişti. Yukarıdaki bilgiler ışığında bu vakfın adını değiştirmeyi düşünmeyeceğinden eminim. Bu şahsın; Yunus Emre Tünelinin adının EBUSSUUD EFENDİ TÜNELİ olması yönünde bir öneri getirmeden, en iyisi Yunus Emre adına hoşgörü ile bakalım. Aslında SACA ismi de bana hep sıcak gelmiştir. Saca köyünden rahmetli terzi Necati, kardeşi Recai ve aile büyüklerini tanırdım. Saygın insanlardı. Sayın arkadaşım gün olur devran döner, inşallah dileklerine kavuşursun.Şeyh Yunus'un sözü ile veda etmek isterim. ÇALAP seni korusun ve yüceltsin.
Başlık : Yunus Emre Tarih : 25 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :Kenan Tosun
Yunus Emre'nin mezarı olduğu iddia edilen pek çok mezar ve türbe vardır. Bunlar; Eskişehir'in Mihalıççık ilçesine bağlı Sarıköy; Karaman'da Yunus Emre Camii avlusu; Bursa; Aksaray ili Ortaköy ilçesi'nde; Ünye; Kula'da Emre köyü; Erzurum, Tuzcu(Dutçu) köyü; Isparta'nın Gönen ilçesi; Afyon'un Sandıklı ilçesi; Sivas yakınında bir yol üstü. Ayrıca Tokat'ın Niksar ilçesinde ve Azerbaycanda Şeki şehrinde de bulunmaktadır. Ayrıca, mutasavvıf Niyazi Mısri de Yunus Emre'nin mezarının (veya makamının) Limni Adası'nda bulunduğunu ifade etmiştir. Bunlar arasında bilim adamlarınca tartışma, Karaman ve Eskişehir'deki türbeler üzerine yoğunlaşmışsa da, Hacı Bektaş-ı Veli ile ilgili menkıbe düşünüldüğünde Eskişehir Sarıköydeki türbenin asıl Yunus Emre türbesi olduğu düşünülebilir... Bu alinti Vikipediadandir Birakalim heryerde olsun hatta Yunusu gönlümüzde yasatalim gerisi cokda önemli degil Selamlar
Başlık : Haddini bil Tarih : 25 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :saim yıldız
sayın Karaduman biraz haddini bilmelisin nedir bu memleketin senden çektiği önce Tiryaki Hasan Paşa sonra Yunus Emre yarın çamlık dersin senin başka işin yokmu kızdırma beni .Başkaları yazınca eleştiriyorsun kendine gelince susuyorsun dedenin evinin bahçesineki yatıra sesin çıkmıyor halka babaya sesin çıkmıyor bizim tarafdaki yatırlara gelince bülbül kesiliyorsun ayıp oluyor arkadaş değilmisin sen.Her neyse Yaşar ağbi kalemine ve güzel yüreğine sağlık teşekkürler.
Başlık : yunus Emre Tarih : 24 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :GÜNAL US
Sayın yaşar bey.Bu konuda bizleri aydılattığınız için teşekkürler.Bende yapılacak tünelin adının ''ünye'' olmasından daha anlamlı bir isim düşünemiyorum.Sağlık ocağı yapıldığında'da isım konusunda aynı gereksiz davranış gösterilmişti.Başarılarınızın devamını dilerim.
Başlık : Sayın Mistepe, Sayın E. Tokgöz, Yerel tarihçiler, neredesiniz? Tarih : 24 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :irfan yıldız beşlioğlu
Sayın Mistepe, Sayın E.Tokgöz, Sayın Y. Argan, Sayın M.H.Öz, Sn. D. Varilci, Sn. Kabeyel, Sn. S. Kapıcıoğlu, Sn. Y.C.Tapçı, Sn. Y.Şen... Yunus Emre"nin Ünye"de kabri yahut makamı bulunup bulunmadığı konusunda, görüşlerinizi merak ediyorum. Tartışmaya katkılarınızı, içtenlikle bekliyorum. Yunus Emre gönüllülerine ve gönüldaşlarına selâm ve saygılarımla.
Başlık : yunus"un kabri ve makamı kalplerdir Tarih : 23 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :irfan yıldız beşlioğlu
Yunus Emre"nin mezar yeri sorununu bir de şöyle düşünmek gerekir: Yunus Emre, bütün Anadolu"nun dünya görüşünü, hayat anlayışını, felsefesini, ahlâkî düsturlarının temelini oluşturmaktadır. Yunus"un kabrinin kendi ilçesinde olması iddiası, savunusu, isteği bu nedenle yaygındır. Doğal karşılanmalıdır. YUNUS EMRE, ANADOLU"NUN VÜCUT BULMUŞ, DİLE GELMİŞ, ŞİİRLEŞMİŞ RUHUDUR. ANODULU"NUN KONUŞAN DİLİDİR. Şu halde, O"na, Anadolu halkının, Anadolu insanınn ürettiği, yarattığı bir olgu, bir söylence, bir fenomen olarak da bakabiliriz. Bütün Anadolu"nun ürettiği, hiçbiryere ait olmayan ama heryere ait olan bir büyük kişilik, bir büyük düşünür, bir büyük inanç eri, bir büyük gönüller sultanı da diyebiliriz. Bu durumda, Yunus Emre"nin bedenen nerede yattığı çok önemli olmayıp, gönüllerde, yüreklerde, belleklerde, dimağlarda/ruhlarda yatıyor olması önemlidir. Yunus"u nerede hissediyorsak, makamı orasıdır; nerede algılıyorsak, yeri orasıdır. Alevî-Bektaşî Felsefesinde bir düstur vardır: "Gözlüye gizli yok" denir. Gönül gözün açıksa, nereye baksan YUNUS"U görebilirsin. Sayın Yaşar Karaduman"ın yazısı bir anda fırtına yarattı Ünye"de. Herksek bir fikir serdeder oldu. Ben fakire göre, bu konuya katkı yapmak isteyenler, "delileriyle, gerekçeleriyle, tarihsel, coğrafi ve kültürel dayanaklarıyla" yazı yazarak yanıt versinler. bilmediğimiz varsa öğrenelim, anlayalım. Ünye"nin, etkili diğer kalemleri, tartışmaya katkı yapsın. Ben, özellikle, konu hakkında daha önce ciddî araştırma ve çalışmalar yapan Sayın HASAN ÖZ"ün tartışmaya katılmasını bekliyorum. Ünye"nin, yazan, üreten yazarları ve tarihçileri (ki, aralarında eser-kitap-sahipleri de var) de yazsınlar, katkı yapsınlar, isterim. Dilerim. ne kadar çok cepheden konuya bakılırsa, o kadar ayrıntı ortaya çıkar. Yunus Emre gönüllülerine ve gönüldaşlarına, Yunus"ça düşünüp Yunus"ça yaşayanlara selâm olsun! Saygıyla.
Başlık : Herkes bir şeyler söyleyebilir... Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :Musa Ö. Kıroğlu
Yunus Emre ile ilgili bilinenler değil de bilinmezlikler çoktur. Hatta gerçek Yunus var mıdır, adına izafe edilen şiirler O'nun mudur? başta olmak üzere derin bilinmezlikleri olan Yunus Emre ile ilgili olarak mezarı kesinlikle Ünye'de , ya da kesinlikle Ünye'de değil tezleri büyük bir yanlıştan ibaret kalır.Sn. Karaduman Yunus Emre kesinlikle Ünye'de değildir diyerek, böyle kesin ifade kullanarak yanlışa düşmektedir. İddia edilen ve kabul görüp literatüre giren bilgide Yunus Emre'nin mezarının Ünye'de de olabeleceği iddiasıdır. Tekrar ediyorum, bu kabul ya da iddia Ünye menşeli olmayıp sadece Ünyelilerin dile getirdiği kabul ve iddia değildir. Yunus Emre ile ilgili kitaplara giren genel kabul görmüş bir iddiadır. Dolayısıyla böyle bir iddia ile ilgili olarak Sn. Karaduman'ın Ünyelileri suçlaması yanlıştır. Gitsin bu iddiaları kitaplara yazan Edebiyat tarihçilerine sorsun, kızsın, söylesin. Sn. Karaduman diyor ki bir de; Yunus Emre'nin mezarının kesine yakın bulunduğu yer Eskişehir'in Mihalıççık ilçesi... Bu ara Mihalıçcık'taki türbeyi ziyeret eden Ünye Yunus Emre Derneği Başkanı Sn. Yaşar Argan oradan bir resim getirdi. Türbede yazılı bir bilginin resmi... O resmi gazete büromuzda Sn. Karaduman'a ve yazısına yorum yapan Sn. İrfan Yıldız Beşlioğlu'na gösterdim. Resimde çok net okunuyor, Mihalıçtıktaki türbe yazısında Yunus Emre'nin kabul gören mezarlarının arasında Ünye'nin de adı geçiyor. Yani, Mihalıçcıklılar Ünye'de de Yunus Emre mezarı olabileceğini kabul ediyorlar, ama Sn. Karaduman "Bizde değil sizde" diyerek, Mihalıçcıklıları adeta yalanlıyor. Bunu aynen kendisine söylediğimde ise, "Olsun, hiç değilse bir kişi Yunus Emre'nin Ünye'de olmadığını söylesin" diyerek anlam veremediğim bir ifadede bulundu. Tekrar ediyorum, Ünye Yunus Emre mezarının bulunduğu yerler arasında gösterilmektedir, böyle bir kabul vardır. Ama, şunu da yazmak gerekir; eğer Yunus Emre gerçekten yaşamış birisi ise tabi ki mezarı tek bir yerde olacaktır. Diğerlerin hepsi ise 'makam' türbelerdir. Ünye'deki türbe ister gerçek mezarı olsun, isterse 'makam' mezar olsun Yunus Emre, asıl O'nun düşüncesine ve dünyaya yaydığı sevgi ışığına kapılanların kalplerindedir.
Başlık : BEĞENDİM Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :ayşe arslan
ÇOK BEĞENDİM
Başlık : Kaleminize Sağlık Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :Emrah GÜR
Yaşar Bey ne iyi ettiniz de yazıp aydınlattınız Ünye insanını bu konuda, teşekkürler. İdrak edilmesi mümkün olacak mıdır merak ediyorum ilgili yerler tarafından?
Başlık : Yunus Emre Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :İRFAN YILDIZ BEŞLİOĞLU
Azîz Yaşar Ağabey; Öncelikle, Tünel'in adının, 'ÜNYE TÜNELİ' olması gerektiği konusunda, sizinle hemfikirim. Ünye Tüneli ismiyle, 'ÜNYE' ismi, milyonlarca insanın belleğinde yer edecek, unutulmaz ve eskimez olacaktır. Ulusal veya Uluslararası yolculuk literatüründe, Ünye ismi yer edecek, maruf olacaktır. Bu konuda, sizinle yüzdeyüz hemfikirim. Yunus Emre'ye gelince... Ben fakir, Yunus Emre âşığı bir insanım. Yunus Emre'ye, gönül ve düşünce olarak, ölünceye değin bağlı kalacağım. O derece önem ve değer veriyorum. kısaca, dünya görüşüm, hayat anlayışım Yunus Emre. Yunus Emre'nin Ünye'de olması olayına gelince... Ben de bir zaman Ünye'de olduğuna inandım, öyle olmasını istedim, en azından olabilir dedim. Ne var ki, yaptığım okumalar ve tarihsel durumu değerlendirmem karşısında; ben de Ünye'de olmasının olanaksız veya en azından çok çok az bir olasılık olarak değerlendiriyorum. Yunus Emre'nin yaşadığı yüzyıl ve dönem ile Türklerin Ünye'ye ilişkisi tam olarak örtüşmüyor. Yunus Emre döneminde, Türkler Ünye'ye akın eden, girip çıkan durumundaysa bile, yerleşiklik henüz yoktur. Ünye'de Yunus için bir taban, bir zemin henüz oluşmamıştır Bunun yanında, ŞIHNIZ'DAKİ EVLİYA'NIN Yunus Emre ismi taşıdığı da tartışılabilir. Yunus Emre konusu incelendiğinde, Anadolu'da onlarca Yunus Emre, Emre Yunus, Emre, Âşık Emre,...vb. çok sayıda yunus Emre olup, birbirlerini andıran, çağrıştıran, nüans farkları daha çok uzmanlarınca ayrıştırılabilen şairler vardır. Anadolu'nun birçok yerinde Yunus Emre mezarı olması, bu nedenle olduğu gibi, aynı zamanda Yunus Emre'ye duyulan sevgi ve saygıdan ve ona olan özlemden, sahiplenme duygusundan, Yunus Emre'yle şereflenme arzusundan ileri gelmiştir. Bu konuda gen tahlili yapma, DNA testi yapma olanağı olmadığına göre... Tarihsel, kültürel ve siyasal ve dahi askerî gerçekler ve bilgiler veri olarak değerlendirdirilmek durumundadır. Başkaca yolu yoktur. Olamazları eledikten sonra, olurları, mümkünleri seçmek ve elemek gerekir. Bu konuda, geçmişte, azîz dostum ve eski milletvekilimiz Sayın Hasan Öz de çok emek vermiş, çaba göstermiştir. Bu konuda, derinleşenler, bir süre sonra geri adım atmak zorunda kalmıştır. Keşke Ünye'de olsaydı, ne büyük şeref idi. ha; bunun yanında; ŞIHNIZ EVLİYASI, benim, ailemin, sülalemin, akrabayı taallukatımın çokça ziyaret ettiği bir evliya makamıdır. Bizim kültürel gerçekliğimizle çokça uyuşan ve azîz eyleyen bir yüce makamdır. Benim, ailemden öğrendiğim, gördüğüm,yaşadığım deneyim budur. Kamyon sırtında kamyonla çok gidip geldik, kurbanlar kestik, pilavlar yedik. Allah azîz etsin. Hiç kuşkusuz, mübarek bir zattır. Halkımız, kültürümüz, insanımız çok değer vermiş, gönlünde, yüreğinde çok yüceltmiştir. Halkın sevgisini ve bağlılığını kazanmak az iş değildir. İnançlar, "inandım"lar, çok fazla reel muhakemeye tâbi tutulamazlar. İnançları yargılamak yersiz ve gereksizdir. Bu gönül dava davasıdır. Kültürel ve vicdani bir olgu ve durumdur. Biz YUNUS, BIRAKALIM BİZİM KALSIN. ŞIHNIZ BU. ORJİNAL ADI ŞIHNIZ'DIR. Kökeni Şeyh Yunus'tur, Yunus Emre'dir, Emre Yunus'tur, Yunus Bey'dir, onu yüzde yüz kesinleyemiyoruz. Bu matematik bir işlem, aritmatik bir durum, geometrik bir izahat, kimyasal formül değildir. Çok etkenli, çok etkilenimli, girift ve çok tartışılabilir bir durumdur. Vakıa, ortada bir Yunus Emre vardır, bu ŞIHNIZ'dır. Ünye'ye aittir. Ünye'de bir ışıktır. Haa,Yaşar Ağabey, sizin sözünü ettiğiniz Emre Bey yahut Yunus bey midir, onu da bilemiyorum, incelemek gerekir. Ama meseleye hamasetle bakmamak gerekir. Olabildiğince bilimsel bakmak ve irdelemek gerekir. zor ve çetrefil bir konu. Ama, ŞIHNIZ BENİM GÖNLÜMÜZÜN YUNUS'U, ÜNYE'NİN AŞKI-SEVDASI, YÜREĞİ, GÖZÜNÜN IŞIĞI. VARALIM SEVELİM YUNUS'U! COYKUYLA!
Başlık : BİZ GENÇLERİ BİLGİLENDİRDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :GÜLHAN KAPISIZ
BİZ GENÇLER DUYDUKLARIMIZLA BÜYÜDÜK.VE DUYDUKLARIMIZIN DOĞRULUĞUNA İNANDIK.AMA YANLIŞ BİLİYORMUŞUZ.YANLIŞ BİLİNENLERİ DÜZELTİP DOĞRULARI ANLATTIĞINIZ, YAZDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.BENCE ÜNYE 'Lİ GENÇLERİMİZDE BUNLARI ÖĞRENMELİ Kİ GELECEK NESİLLERİMİZ DOĞRULARI BİLSİNLER..:)
Başlık : TÜNELE YAKIŞAN AD "ÜNYE TÜNELİ"DİR Tarih : 22 Şubat 2012 / Pazar Üye Adı :HÜSEYİN DEMİR
YAŞAR BEY SİZE KATILIYORUM. YAPILAN TÜNEL ÜNYENİN ADINI DAHA İYİ TANITACAKDIR. BU TÜNELE YAKIŞAN EN İYİ AD "ÜNYE TÜNELİ" DİR.
BU YAZARIN DAHA ÖNCEKİ YAZILARI