HABER ARAMA
  • DOLAR5,3768
    % 0,55
  • EURO6,0997
    % 0,48
  • ALTIN210,0538
    % 0,15
  • BIST 10093.296,84
    % 0,01
SON DAKİKA HABERLER
ANKET
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?
  • Gayet Güzel
  • Kullanışlı
  • Beğenmedim
  • Daha iyisi olabilirdi
HABER ARŞİVİ
Lütfen Bir Tarih Seçiniz
FINDIK BORSASI
16 Kasım 2018 Cuma
Fındık Fiyatı


13.00TL
PUAN DURUMU

BAL LİGİ 4. GRUP PUAN DURUMU
NoTakımAAVP
01YOZGATSPOR 1959 FK251921
02ÜNYE 1957 SPOR15916
031074 ÇANKIRI SPOR22915
04YENİ AMASYA SPOR161113
05ALTINORDU BELEDİYESPOR12313
06LADİK BELEDİYESPOR11213
07SİNOPSPOR19310
08ÇARŞAMBASPOR1438
09TURHALSPOR12-18
10HAVZA BELEDİYESPOR9-97
11SUNGURLU BELEDİYESİ SPOR9-36
12KASTAMONU ÖZEL İDARE KÖY HİZ.SPOR9-66
13SAFRANBOLU BELEDİYE SPOR2-400
14
NAMAZ VAKİTLERİ

UZM. PSK. DAN. M. ZEKİ SAKA

UZM. PSK. DAN. M. ZEKİ SAKA

Rakım-I Sâni Halil İbrahim Alperen Beyefendi

5 Kasım 2018 Pazartesi Saat: 07:27

Vaktin üç hali vardır ve her hal, bir birinde mündemiçtir; mazi, dem ve ati. Yani dün, şimdi ve gelecek. Vaktin üç halini de sadece insan yaşar. Yahya Kemal’in söylediği “Kökü mazide olan atiyim” mısrası tam da insanla zaman arasındaki bu karşılıklı ilişki halini ifade eder. Fakat beni bu mısrada yakalayan şey, mazide bir kök bulup bulamamaktır. Asıl olan da budur; mazisi olmayan insan yoktur. Fakat mazide kökünüz var mıdır? Varsa ne kadardır? O yüzden insanda iki şey olacak derim ve bu iki şey birbirini tamamlayacak diye de ısrar ederim. Nedir? İnsanda seciye olacak bu bir, sonra insanda sicil olacak bu iki. İnsan olmanın gereği de neticesi de budur. İnsanın hem kendi türüne hem de diğer bütün yaratılmışlara farkı budur. Çünkü insanoğlu birbirinden seciye ve sicil olarak ayrılır. O yüzden insanlar gündelik yaşamda kendilerini sunarken -ki buna benlik sunumu denilir- ya da tanımlarken iki şeyi çok yaparlar; bir kendilerinden çok bahsederek şeciyelerini anlatmaya çalışırlar. İki, köklerinden bahsederler yani sicillerini ortaya koyarlar. İşte insan bu iki şeyle ölçülür. Bizi biz yapan, özgün kılan da, farklılığımızın kaynağı da ezcümle budur. Bu durum sanat söz konusu olduğunda daha da önem arz eder.

İnsanoğlu gözünü dünyaya açtığında görece sadece hazır maddi bir dünyaya gelmiş olmaz. Aynı insan maddi imkânlar kadar değerlerle, beğeni ve zevklerle, maneviyatla da örülü bir dünyaya gözünü açar. Dolayısıyla insan, sanatı biraz da mevhum ve mefkûre olarak hazır bulur. Bu anlamda sanatsız toplum yoktur. Dolayısıyla üst sanat ya da üstün sanat diye bir cümle netamelidir. Gerçeklikle ilişkisi zayıftır. Bu nedenle böyle bir düşünce ancak vehimdir. Diğer taraftan insanın güzeli, güzelliği yakalama gayreti olarak sanat, ilk başta bir meyil ve istidat olarak farklı düzeyde potansiyel olarak insanoğlunda vardır. Kimi bu istidadı fark eder, işler, biler ve bütün hususiyetleriyle ortaya bir sanatçı ya da sanatkâr kimliği, vasfı çıkarır. Kimi de sahip olduğu sanat potansiyelini ihmal eder ya da farklı bağlamlarda kullanır. Bütün bu fark edişteki ilk hamle yani tazyik kudreti Allah’ın cemal isminin insandaki ilahi nüvede tecelli edip tecessüsün önünü açmasıdır. Bu sanatın bedii, metafizik ve aşkın bağlamıdır. Diğer taraftan insanın içine doğduğu değer ve beğeni dünyası zaman ve imkân bağlamıdır. Sanat ve sanatkâr özde bu iki bağlamda ortaya çıkar. Ve bu iki bağlam birbirini tamamlar şekilde bütünlüklüdür. Yani hayata ve zamana içkin olanla, hayata ve zamana aşkın olan bir ahenk içindedir. Zaman bağlamının üç hali vardı; mazi, an ve ati. Sanatkâr an’da bu üç hali kavrar ve kuşanır. Yine bütünlüklüdür. Yine aşkın olanla ilişkilidir. Bizim İslam sanat anlayışımızın ana çerçevesi böyledir.

 Zaman bağlamında önemli olan akıştır, sürekliliktir. Vakıa sanatın zaman bağlamında nekahet dönemleri vardır, fakat kopuş yoktur. Kendi haline bırakıldığında sanatta kesret olmaz. Bir şekilde devam eden süreklilik hep vardır. O nedenle İslam sanatlarında önemli olan ayrı olmak değil, akışın, bütünün içinde yer almaktır. Bizdeki “orjinallik” bu bütünlüğün ve akışın içinde anlamlıdır. Batı sanatı, sanatta orjinallik arar. Aradığı orjinalliği de dehada bulur. Bizim sanatımızda deha sonradan gelir, öncelik ruhundur. Sanat ruhun amelidir. Biz sanatta ruhu arar, O’nu buluruz. Dolayısıyla bizim sanatkârımız için asıl olan kendini, bütün hususiyetleriye beraber o kompozisyonda, akışta bulmaktır. Bu nedenle bizim İslam sanatlarımız için geleneksel ya da gelenekli nitelemesi yapılır. Dolayısıyla sanatkârımız da hem kendini hem de sanatını silsilelere yaslar. Bu anlamda bizim sanatkârımızın da sanatının da büyüklüğü o silsilede, kime, neye nispet edildiği ile ölçülür. Böylece an’da kendini gösteren bir eylem olarak sanat, kökü mazide ama şimdiden atiye ait olur.

İşte Ünyeli Hattatımız Halil İbrahim Alperen Beyefendinin hikâyesi zannımca her şeyden önce buradan başlar. Hattatımızın kökü, bu kadar derin mazidedir. Hattat Halil İbrahim Alperen Beyefendi, hat meşk ettiği Üstadı Hasan Çelebi vasıtası ile yine Ünyeli Hattat Mustafa Rakım Efendi silsilesine dâhil olmuştur. Diğer taraftan Hattat Mustafa Rakım Efendi ile aynı topraklarda doğmuş olmakla ve aynı istikameti takip etmekle de o akışa, silsileye dâhil olmuştur. Hangisi önceliklidir, bilinmez. Bu nedenle Ünyeli Hattatımız Halil İbrahim Alperen Beyefendi, Rakım-ı Sâni’dir. Sâni yani ikinci olmak, payedir. Hattat Halil İbrahim Alperen Beyefendi, Hattat Mustafa Rakım çınarının yanında yeni ve genç çınardır. Sâni olmak birinci olmaya nispetledir. Biricik olmaya mani değildir. Kaldı ki, her ikisinin de mayası aynıdır. Bundan sebep bu bahiste, hakkını teslim etmeliyim son noktayı Hüseyin Dikici Bey koymuştur; ”Hattat Halil İbrahim Alperen, Mustafa Rakım Efendi’nin Ünye’deki manevi mirasçısıdır” demiştir. Nokta.

HAMİŞ: Ünyeli Hattatımız Rakım-ı Sâni Halil İbrahim Alperen Beyefendi’nin ve Ordu’lu kıymetli hat sanatkârlarımızın eserleri “Gurbetten Sılaya Hat Eserleri Sergisi” başlığıyla temaşa ve ziyarete açılmıştır. Hat sergisi Döner Çeşme Meydanı Ordu Büyükşehir Belediyesi Ek Hizmet Binası’ndadır.  


Bu haber toplam 86 defa okunmuştur

Yazı Yorumları ( 0 Adet)

Adınız
E-mail Adresiniz
Güvenlik Kodu Lütfen Resimdeki kodu yazınız
Bu Yazıya Yorum Yapılmamış.
İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz?

Yazarın Diğer Yazıları